Deze vacature is al ingevuld en kan niet meer op worden gereageerd.

Vacature: Interim manager bedrijfsvoering

Overheid | Noord Holla, | 2021

Direct solliciteren

Mooie opdracht bij een middelgrote gemeente

Kernwaarden: openheid, samenwerkingsgerichtheid, integriteit en verantwoording nemen. Lerende organisatie, persoonlijke ontwikkeling volop kansen om eigen ambities waar te maken.

Situatie

In deze boeiende rol als kwartiermaker focus je op twee afdelingen / teams; de afdeling advies bedrijfsvoering en services en het team dat juridische zaken en bestuursondersteuning verzorgt. De organisatie is in verandering, de belangrijkste redenen daarvoor zijn: Verbetering van de bedrijfsvoering, interne en externe klant centraal stellen en verdere duiding vormgeving van de rollen opdrachtnemer en opdrachtgever.

De afdeling advies, bedrijfsvoering en services levert organisatie breed advies en ondersteuning op de breder bedrijfsvoering IT, financiën, P&O, applicatiemanagement, ICT, facilitaire zaken, documentaire informatievoorziening, communicatie, en juridische zaken. De afdeling houd zich voornamelijk bezig met het integraal adviseren van interne klanten op alle onderdelen van bedrijfsvoering. Zij streven naar een single point of contact voor alle interne klanten en disciplines die de afdeling in zich heeft. De afdeling is resultaat en klantgericht en flexibel.

Het team juridische zaken en bestuursondersteuning werkt inhoudelijk en operationeel, zij adviseren het bestuur in politiek gevoelige en complexe dossiers qua communicatie en juridisch. Het team verzorgt de verslaglegging van de vergaderingen van college van B&W. Zij arrangeren eveneens de advisering van het bestuur en de afdelingen op het gebied van juridische zaken second opinion en vraagbaak. Ook de commissie bezwaarschriften van de gemeente en de ondersteuning hiervan (zowel procesmatig als inhoudelijk) valt onder dit team.

De opdracht is tweeledig je bent kwartiermaker en interim teamleider.

Als kwartiermaker werk je samen met het afdelingshoofd en de andere teamleiders, je creëert samenhang, stemt activiteiten af en je geeft richting aan de verandering. Jij bent de gene die over de grenzen van de gehele bedrijfsvoering denkt en zo werk je op inspirerende wijze mee aan de verdere ontwikkeling van de bedrijfsvoering.

Als kwartiermaker vervul je een stevige rol in de transitie van de afdeling advies, bedrijfsvoering en services naar het cluster Bedrijfsvoering. Hieronder vallen een aantal specifieke taken:

  • De eerste betreft het centraliseren van de functie managementassistente; je zorgt voor de overdracht van werkzaamheden en bijbehorende formatie van de overige afdelingen, als gevolg van deze centralisatie. Ook richt je de bijbehorende processen en de positionering van deze groep  binnen het cluster Bedrijfsvoering.
  • De tweede taak is de ontvlechting van de werkzaamheden van bestuursondersteuning. Deze werkzaamheden plaatsen wij onder voorbehoud van het definitieve besluit over de organisatiewijziging, in de nieuwe organisatie direct onder de gemeentesecretaris. Hiervoor breng je in beeld tot welke proceswijzigingen en afstemmingsmomenten dat leidt en doe je een voorstel om dat nader vorm te geven.
  • Verder draag je zorg voor, het verder professionaliseren en inbedding van de juridische functie binnen de organisatie. Je stelt daarvoor, in nauwe samenspraak, met het team een concreet plan van aanpak op en verzorgt de uitvoering daarvan.

Interim teamleider voor het team juridische zaken en bestuursondersteuning.

In aanloop naar de nieuwe organisatiestructuur fungeer je als interim teamleider voor het team juridische zaken en bestuursondersteuning. Je bent verantwoordelijk voor resultaat en kwaliteit. Je bereikt dit door medewerkers te motiveren en te coachen. Je bent een stevige sparringpartner op het werkterrein van het team. Je houdt vanuit jouw verantwoordelijkheid het totale overzicht en bewaakt de toedeling van het werk.

Profiel

  • Als kwartiermaker / interim teamleider heb je inzicht in de opgaven die er liggen en kun je deze goed vertalen naar de dagelijkse praktijk.
  • Je bent een ervaren, energieke en doortastende verandermanager met gevoel voor mensen en inhoud. Je weet hoe het in een gemeentelijke organisatie werkt.
  • Ontwikkelingen vertaal je naar de rol en resultaten voor het team en je stuurt actief op het leveren van integrale, eenduidige, krachtige en herkenbare producten en diensten.
  • Je haalt energie uit het oplossen van problemen en het positioneren van je medewerkers en je hebt moderne / nieuwe ideeën over de ontwikkeling van het team.
  • Je ontwikkelt, vernieuwt en verbetert samen met de medewerkers van het team.
  • Je beschikt over een uitstekende politiek-bestuurlijke antenne, je bent communicatief sterk en gericht op samenwerking.
  • Je creëert kansen en zet je optimaal in om de doelstellingen van de organisatie en het team te realiseren.
  • Als lid van het AT zorg je voor een inspirerende en proactieve inbreng bij de ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie en de afdeling zelf.
  • Je hebt een afgeronde studie op het gebied van Bestuurskunde of Rechten. Een studie Nederlands recht is daarbij een pré.
  • Daarnaast is ruime ervaring met bestuurlijke en juridische processen  een vereiste.
  • Je hebt minimaal vier jaar relevante werkervaring, bij voorkeur bij de lokale overheid.
  • Tot slot kun je stevig positie kiezen als de situatie daarom vraagt.
  • Je bent iemand die standvastig en stressbestendig is.
  • Je staat stevig in je schoenen en bent daarom goed in staat grenzen te stellen en deze te bewaken.
  • Je houdt van doorpakken en kunt goed prioriteiten stellen.

Eisen

  • Afgeronde WO opleiding bij voorkeur richting Nederlands Recht of richting Bestuurskunde
  • Minimaal 5  jaar aantoonbare leidinggevende ervaring in de laatste 10 jaar aan zowel hoger als lager opgeleide medewerkers
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare leidinggevende ervaring in de laatste 10 jaar binnen een overheidsorganisatie
  • Aantoonbare ervaring met leidinggeven aan verandertrajecten

De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek, waarin wordt getoetst hoe sterk je bent in de navolgende competenties: Samenwerken - Organisatiesensitiviteit/ Omgevingsbewust - Resultaatgericht - Drukbestendigheid.

Informatie & selectie

Graag je spoedige reactie voorzien van CV in word (max. 5 pagina’s) waaruit gevraagde ervaring blijkt. We gaan in dit traject twee referenten na en zullen we bij aanvang van de opdracht een recent VOG overhandigen aan onze opdrachtgever. Alleen reageren indien gevraagde ervaring toonbaar aanwezig is en je op korte termijn beschikbaar bent. Reactie uiterlijk 21 juli, onder vermelding van scherp all in tarief, beschikbaarheid en vakantie planning. 1e kennismaking bij onze opdrachtgever 10 augustus gepland.

« terug naar alle vacatures

Stel je vraag